NVD: paplašinātas iespējas nodot Covid-19 analīzes reģionos

06.04.2020
NVD: paplašinātas iespējas nodot Covid-19 analīzes reģionos

Ņemot vērā lielo pieprasījumu veikt analīzes, saskaroties ar Covid-19 vīrusa raksturīgajiem simptomiem, aicinām iepazīties ar Nacionālā veselības dienesta (NVD) un Slimību profilakses un kontroles centra (SPKC) sagatavoto informāciju.

Ja ir aizdomas par Covid-19, bet laboratoriskā izmeklēšana nav veikta (14 dienu laikā pirms slimības pazīmju parādīšanās cilvēks ir bijis ārzemēs vai ir Covid-19 slimnieka kontaktpersona (dzīvo vienā mājsaimniecībā)).Ja ir aizdomas par Covid-19, bet laboratoriskā izmeklēšana nav veikta (14 dienu laikā pirms slimības pazīmju parādīšanās cilvēks ir bijis ārzemēs vai ir Covid-19 slimnieka kontaktpersona (dzīvo vienā mājsaimniecībā)).

Kam VEIC Covid- 19 analīzes bez maksas?

• Iedzīvotājiem, kuriem pēc atgriešanās no ārvalstīm 14 dienu laikā parādās akūtas elpceļu infekcijas simptomi: paaugstināta ķermeņa temperatūra, klepus un elpas trūkums bez cita izskaidrojuma iemesla;
  • Slimību profilakses un kontroles centra noteiktajām Covid-19 slimnieka kontaktpersonām, kuras ir mājas karantīnā un kurām pēc kontakta ar slimnieku 14 dienu laikā parādās akūtas elpceļu infekcijas simptomi: drudzis, klepus un elpas trūkums bez cita izskaidrojuma iemesla (izņemot tuviniekus, kuri dzīvo kopā ar slimnieku).​
  • Noteiktu profesiju darbiniekiem, kuriem parādās akūtas elpceļu saslimšanas simptomi (pieteikties analīzēm var caur savu darba devēju, kurš informāciju iesniegs NMPD):
    • pacientu aprūpē iesaistītiem ārstniecības iestāžu darbiniekiem;
    • farmaceitiem un farmaceitu asistentiem;
    • operatīvo dienestu darbiniekiem – policistiem, ugunsdzēsējiem, robežsargiem, muitas darbiniekiem u.c.
    • sociālās aprūpes iestāžu un patversmju personālam;
    • Valsts vides dienesta inspektoriem;
    • Latvijas nacionālo bruņoto spēku aktīvā militārā dienesta pārstāvjiem;
    • ziņu žurnālistiem, TV un skaņu operatoriem un fotoreportieriem.
  • Noteiktām pacientu grupām, kuri ārstējas slimnīcā (analīzes veic slimnīca):
    • visiem slimnīcas uzņemšanas nodaļā hospitalizētiem pacientiem ar pneimoniju;
    • hospitalizētiem pacientiem ar smagu akūtu respiratoru infekciju bez cita iemesla, kas pilnībā izskaidro klīniskās izpausmes, (t.sk. pacientiem, kuriem ir nepieciešama intensīvā terapija un pacientiem ar neskaidras etioloģijas abpusēju pneimoniju);
    • hospitalizētiem pacientiem ar akūtu respiratoru infekciju, ar kuru inficēšanās notikusi stacionārā;
  • Noteiktām pacientu grupām, kurās infekcijas izplatības un sarežģījuma riski ir ļoti augsti (analīzēm pieteiks iestāde)
    • sociālās aprūpes iestāžu klientiem (gados veciem cilvēkiem ar hroniskām slimībām);
    • patversmju klientiem ar akūtu elpceļu infekciju

Kam NEVEIC valsts apmaksātas Covid-19 analīzes?

• iedzīvotājiem bez saslimšanas simptomiem un tiem, kuri pēdējo 14 dienu laikā nav bijuši ārzemēs vai nav bijuši ciešā kontaktā ar SPKC apstiprinātu Covid-19 slimnieku;
  • Covid-19 slimnieku tuviniekiem, kuri dzīvo ar slimnieku vienā mājsaimniecībā un kuriem parādās vieglas akūtas elpceļu infekcijas slimību pazīmes. Viņi ārstēsies mājās ģimenes ārsta uzraudzībā, ievērojot karantīnu tāpat kā mājās esošais Covid-19 slimnieks;
  • personām, kuras atgriezušās no ārvalstīm un kurām 14 dienu laikā pēc atgriešanās Latvijā parādījušās vieglas akūtas elpošanas ceļu pazīmes un kuras nevar doties uz testēšanas punktu ar savu transportu. Izņemot gadījumus, ja izmeklējumu būs nozīmējis ģimenes ārsts.

Svarīgi!  COVID-19 ir vīrusa infekcija, kurai nav specifiskas ārstēšanas un to ārstē kā jebkuru vīrusu infekciju, pamatojoties uz pacienta klīnisko stāvokli, tāpēc visos gadījumos nav nepieciešams laboratoriski apstiprināt Covid-19 infekciju.

Ja ir aizdomas par Covid-19, bet laboratoriskā izmeklēšana nav veikta (14 dienu laikā pirms slimības pazīmju parādīšanās cilvēks ir bijis ārzemēs vai ir Covid-19 slimnieka kontaktpersona (dzīvo vienā mājsaimniecībā)):

• neveicot analīzes, klīniski nosaka, ka persona ir saslimusi ar Covid-19;
  • personai telefoniski ir jāsazinās ar savu ģimenes ārstu, sniedzot pēc iespējas precīzāku informāciju par savu veselības stāvokli un jāpilda ārsta norādījumi;
  • ģimenes ārsts izsniedz darbnespējas lapu, ja tas ir nepieciešams, un personai ir obligāts pienākums ievērot mājas karantīnu;
  • cilvēkam ir aizliegts pamest dzīvesvietu un jāizvairās no kontakta ar citiem cilvēkiem;
  • viņam ir jābūt pieejamam saziņai ar savu ģimenes ārstu un jāievēro ārsta noteiktā terapija un režīms;
  • jebkuru zāļu lietošana jāsaskaņo ar ģimenes ārstu, lai mazinātu iespējamo blakusparādību un komplikāciju risku;
  • veselības stāvokļa pēkšņas pasliktināšanās gadījumā jāsazinās ar ģimenes ārstu vai, ja veselības stāvoklis ir kritisks, jāzvana Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestam (NMPD) pa tālruni 113;
  • ikdienas gaitās, pārtraucot izolāciju mājās, persona var atgriezties tikai ar ārsta atļauju, pēc kontroles izmeklējumu veikšanas. Pacients tiek uzskatīts par veselu pēc klīnisko simptomu izzušanas un ja divi atkārtoti testēšanas rezultāti uz Covid-19ir negatīvi (izmeklējumam piesaka ģimenes ārsts).